Yrösjoen rautatiesilta
Yrösjoen rautatiesilta
Yrösjoen rautatiesilta Tampere - Haapamäki rataosalla. Sillan muodostaa kaksi ristikkokannattajaa, joilla on 23,25 m jänneväli ja joiden toinen pää lepää muuratuilla maatuilla ja toinen rautapilareilla sekä näiden väliin sovitetut 86,25 m pituista levykannattajaa. Nämä lepäävät taas pyöräraudoilla vahvistetuilla valurautapylväillä. Laajaperäisimmät vahvistustyöt kävivät tarpeellisiksi v. 1907. Vahvistukseen käytettiin paksuista puupalkeista tehtyjä pönkkiä. Tämä oli kuitenkin väliaikaista. Jo samana vuonna päätettiin vanha maasilta korvata penkeretäytteellä ja kulvertilla, josta syystä rataa uusittiin 1,8 km matkalta. Kulvertilla, jolle valittiin paikka 170 m päässä maasillasta, on 6 m vapaa aukko. Uusittu rataosa avattiin liikenteelle syksyllä v. 1909.
Aineistotyyppi |
---|
Valokuva |
Organisaatio |
Suomen Rautatiemuseo |
Kokoelma |
Suomen Rautatiemuseon kuvakokoelma Suomen Rautatiemuseon valokuvakokoelma |
Tunniste |
SRMV1:9802 |
Mitat |
170
mm 225 mm 170 x 225 mm |
Merkinnät |
merkinnän sijainti: kuvapuolen vasen alareunamerkinnän kuvailu: valkoinen painettu tekstimerkintä: Korkeakoski. Yrösjoki viadukt/N:o 1488. Ståhlberg, H:fors.merkinnän tyyppi: kirjoitusmerkintätekniikka: painatusmerkinnän sijainti: kääntöpuolimerkinnän kuvailu: musta leimamerkintä: 15. III. 1941merkinnän tyyppi: leimamerkintätekniikka: leimaus |
Valmistus |
Karl Emil Ståhlberg, valokuvaaja paperi (pohjamateriaali) vaaka (suunta) |
Aiheen paikka |
Aiheen aika |
1909
- 1910
|
Aiheet |
Luokitus |
mustavalkoinen (väri)
maaliikenne (luokitus)
tiet ja sillat (alaluokitus)
maaliikenne (luokitus)
rautatiet (alaluokitus)
|