Patakello; Turvalaite; Varoituslaitos
Patakello; Turvalaite; Varoituslaitos
Metallinen patakello, joka muodostuu kahdesta päällekkäin asetetusta padasta. Sivuilla lyöntivasarat molemmille padoille, jotka saavat aikaan eriääniset varoitusäänet junan lähestyessä. Toiminut varoituslaitteena asema- ja ratapihahenkilökunnalle.
Toimii sähköllä
Aineistotyyppi |
---|
Esine |
Organisaatio |
Suomen Rautatiemuseo |
Kokoelma |
Suomen Rautatiemuseon esinekokoelma |
Tunniste |
6688 |
Valmistus |
teollinen tuote metalli (materiaali) rauta (erityismateriaali) valurauta (materiaalin työstö) metallityö (tekniikka) |
Käyttö |
Ns patakellot toimivat samalla tavalla kuin asemasiltakellot. Näissä oli jo sovellettu sähkön käyttöä. Laitokseen kuului vähäinen, parin metrin korkuinen koju, jonka päälle oli asennettu kaksi pataa, pienempi pantu isomman sisälle ja sen alapuolelle. Kojun sisällä oli kellolaite (hammaspyörästö), jonka suurimman pyörän akselilta roikkui parinkymmenen kilon painoinen punnus, joka kammesta kiertäen määräajoin vedettiin yläasentoon. Kun asematoimistosta annettiin "induktiokoneella" (induktorilla) virtasysäyksiä, saatiin kellolaite siinä olevan sähkömagneetin avulla toimimaan ja laitteistoon liitetyt vasarat löivät vuorotellen kummankin padan aikaan (halutun pitkä) säveljakso: pim pom pim pom... Patakellot sijoitettiin tavallisesti ratapihalle sen kumpaankin päähän ja niillä annettiin, niin kuin asemalaitureillekin asennetuilla kelloilla asema- ja ratapihahenkilökunnalla tietoa mm. junien lähdöistä ja saapumisista. Lähde STY kirja Semafori ja Telegrafi 2005 |
Aiheet |
Luokitus |
musta (väri)
maaliikenne (luokitus)
raideliikenne (alaluokitus)
koneet (luokitus)
sähkökoneet ja -laitteet (alaluokitus)
maaliikenne (luokitus)
rautatiet (alaluokitus)
|