jetoni; mitali
jetoni; mitali
Jetonin keskellä kullattu tynnyri, jossa sataman kuva. Reunus emaloitu toiselta puolelta siniseksi, toiselta valkoiseksi. Osassa, jossa ripustusrengas on kiinni, on toisella puolella kaksipäinen kotka, toisella vaakuna.
Rasia soikea, päällystetty vaaleansinisellä sametilla, sisus valkoista silkkiä ja mustaa samettia.
Tallennettuna:
Aineistotyyppi |
---|
Esine |
Organisaatio |
Suomen Rautatiemuseo |
Kokoelma |
Suomen Rautatiemuseon esinekokoelma |
Tunniste |
655 |
Mitat |
koko esine
korkeus
3.50
cm |
Merkinnät |
merkinnän sijainti: rengasmerkinnän kuvailu: ?merkinnän tyyppi: leimamerkintätekniikka: lyöminenmerkinnän sijainti: rengasmerkintä: 56merkinnän tyyppi: leimamerkintätekniikka: lyöminenmerkinnän lisätiedot: Pitoisuus 56/96 Au.merkinnän sijainti: rengasmerkinnän kuvailu: Pietari 1870-lmerkinnän tyyppi: leimamerkintätekniikka: lyöminenmerkinnän sijainti: jetonimerkinnän kieli: venäjämerkinnän käännös: K.A. Stjernvall.merkinnän tyyppi: nimimerkinnän lisätiedot: kyrillicamerkinnän sijainti: jetonimerkintä: 1868
1884merkinnän tyyppi: vuosilukumerkinnän sijainti: rasian pohjamerkinnän kuvailu: kirjoitettu musteella paperipalalle, joka liimattu rasian pohjaan.merkintä: 46.merkinnän tyyppi: merkintämerkintätekniikka: kirjoitusmerkinnän sijainti: jetonimerkinnän tyyppi: vaakuna |
Valmistus |
Käyttö |
Jetoni on rautatien valmistumisen kunniaksi valmistettu henkilökohtainen mitali, jonka kantaja on oikeutettu maksuttomiin junamatkoihin kyseisellä radalla. Jetoneja myönnettiin yleensä vain korkeimmille rautatievirkamiehille sekä joillekin radan rakentamiseen osallistuneille insinööreille. Jetonit olivat venäläinen ja sitä kautta Suomessakin esiintynyt ilmiö. käyttöaika 1884 - 1899 Knut Adolf Ludvig Stjernvall, alkuperäinen omistaja |
Aiheet |
Luokitus |
maaliikenne (luokitus)
rautatiet (alaluokitus)
maaliikenne (luokitus)
maanteiden ja rautateiden rakentaminen (alaluokitus)
tallennusmenetelmät (luokitus)
muistamisen apuvälineet (alaluokitus)
|