Ratapihaliikenteenohjaajan työtä Joensuun Sulkulahdessa
Ratapihaliikenteenohjaajan työtä Joensuun Sulkulahdessa
Kuvamateriaalia ratapihaliikenteenohjaajan työstä Joensuun Sulkulahdessa. Kuvissa esiintyy kuvaaja Lari Åhman itse, ja parissa kuvassa VR:n vaatteissa oleva kollega. VR on perinteisesti hoitanut liikenteenohjausta, mutta toukokuussa 2021 uusien EU-määräysten myötä Destia Rail Oy on hoitanut vaihdemiestyön Joensuussa. Joensuun liikennepaikassa kaikki kulkuteiden varmistukset tehdään yhä mekaanisesti, pl. aseman keskitetyt vaihteet, joita Jokisuu eli Fintraffcin kauko-ohjaaja käyttää.
Sulkulahdessa (Sul) fyysistä työtä aiheuttaa mm. Sulkulahden ratapihalta (raiteet 070-075) lähtevät ja tulevat junat. Peltola (Plt) on keskeisin paikka, jossa neljää vaihdetta hallitaan vanhalla kampiasetinlaitteella muiden ollessa perinteisesti limppukäyttöisiä. Peltolassa on maanantaista lauantai-aamuun VR:n päivystysveturi, sekä muut lähtevät ja saapuvat junat ja niiden veturit. Peltolan ja aseman ratapihan välissä on ns. Etelän vaihdepiiri (Jns), jonka kautta kaikki lähtevät ja saapuvat veturit ohjataan lähtö- tai talliraiteilleen. Lisäksi henkilöjunat ohjataan iltaisin seisontaraiteelle ja aamuisin lähtöraiteelle.
Aineistotyyppi |
---|
Valokuva |
Organisaatio |
Suomen Rautatiemuseo |
Kokoelma |
Suomen Rautatiemuseon kuvakokoelma Nykydokumentointikokoelma |
Tunniste |
ND4:98 |
Valmistus |
valmistusaika
06.12.2020, 2020
- 18.06.2021, 2021
Lari Åhman, valokuvaaja |
Aiheen paikka |
Aiheen aika |
06.12.2020, 2020
- 18.06.2021, 2021
|
Aiheet |
Luokitus |
maaliikenne (luokitus)
rautatiet (alaluokitus)
maaliikenne (luokitus)
raideliikenne (alaluokitus)
maaliikenne (luokitus)
asemat ja terminaalit (alaluokitus)
|