asennuspuristin
asennuspuristin
Sm1 sähkömoottorijunan tunnelikappaleen joustinpalojen asennuspuristin.
Aineistotyyppi |
---|
Esine |
Organisaatio |
Suomen Rautatiemuseo |
Kokoelma |
Suomen Rautatiemuseon esinekokoelma |
Tunniste |
6661:30 |
Mitat |
koko esine
pituus
34.00
cm |
Merkinnät |
merkinnän sijainti: työkalun varsimerkintä: VR HY KNP / Patent Bessmerkinnän tyyppi: merkintä |
Valmistus |
valmistusaika
1968
- 1973
metalli (materiaali) |
Käyttö |
Valmet Oy Lentokonetehdas Suomen rautateiden sähköistäminen käynnistyi vuonna 1965. Sähköratojen liikennettä varten rautatiehallitus tilasi aluksi 30 Sm1-tyyppistä moottori - ja liitevaunusta koostuvaa sähkömoottorijunaa, jotka Valmet Oy yhteistyössä Oy Strömberg Ab:n kanssa toimitti. Sm1-junat koostuvat kahdesta toisiinsa kiinteästi kytketystä vaunusta, moottorivaunusta Sm1 ja liitevaunusta Eio tai Eiob. Suomen rautateillä siirryttiin sähköjunien aikakauteen 26.1.1969, jolloin ensimmäinen sähköjuna alkoi liikennöidä Helsinki-Kirkkonummi-välillä. Liikenteen päästyä vauhtiin Valtionrautatiet tilasi vielä 20 kpl. sähkömoottorijunia. Sm1-junien huolto keskitettiin uudelle Ilmalan varikkoalueelle ja junien korjaukset Pasilan konepajalle. Korjaustyö siirtyi Hyvinkään konepajalle vuonna 1991. käyttöaika 1991 - 2018 VR Hyvinkään konepaja |
Aiheet |
Luokitus |
kone- ja työkaluteollisuus (luokitus)
raideliikenneteollisuus (alaluokitus)
maaliikenne (luokitus)
raideliikenne (alaluokitus)
|