Viipurin-Joensuun rautatien jetoni; jetoni; mitali
Viipurin-Joensuun rautatien jetoni; jetoni; mitali
Pyöreä, kullanvärinen reunus. Ylhäällä rengas, jossa vuosiluvut etu- ja takapuolella. Renkaassa ripustuslenkki. 1. puolella sininen reunus, keskellä Suomen vaakuna ja nimi. 2. puolella sinisellä pohjalla kullattu Nikolai II:n monogrammi, sekä kolme pientä vaakunaa.
Rasia suorakaiteen muotoinen, päällystetty tummanruskealla nahalla, kultareunus. Sisältä verhoiltu valkoisella silkillä ja sinisellä sametilla.
Aineistotyyppi |
---|
Esine |
Organisaatio |
Suomen Rautatiemuseo |
Kokoelma |
Suomen Rautatiemuseon esinekokoelma |
Tunniste |
551 |
Mitat |
koko esine
korkeus
4.00
cm |
Merkinnät |
merkinnän sijainti: etupuolimerkintä: H. MOLANDERmerkinnän tyyppi: nimimerkinnän sijainti: ulkoreunamerkintä: HJFmerkinnän tyyppi: leimamerkintätekniikka: lyöminenmerkinnän lisätiedot: Hjalmar Fagerroosmerkinnän sijainti: ulkoreunamerkintä: 750merkinnän tyyppi: leimamerkintätekniikka: lyöminenmerkinnän lisätiedot: Pitoisuus 750/000 Au.merkinnän sijainti: ulkoreunamerkinnän kuvailu: kruunun kuvamerkinnän tyyppi: leimamerkintätekniikka: lyöminenmerkinnän sijainti: ulkoreunamerkintä: 04merkinnän tyyppi: leimamerkintätekniikka: lyöminenmerkinnän sijainti: etupuolimerkintä: 1890merkinnän tyyppi: vuosilukumerkinnän sijainti: takapuolimerkintä: 1894merkinnän tyyppi: vuosilukumerkinnän sijainti: rasian sisäkansimerkintä: HJ. FAGERROOS
Helsingforsmerkinnän tyyppi: valmistusmerkintämerkintätekniikka: painatusmerkinnän sijainti: rasian pohjamerkinnän kuvailu: Kirjoitettu musteella ruutupaperin palaseen, joka on liimattu rasian pohjaanmerkintä: Wb-Jv. Joens.merkinnän tyyppi: kirjoitusmerkintätekniikka: kirjoitusmerkinnän sijainti: jetonimerkinnän tyyppi: vaakunamerkintä: H IImerkinnän tyyppi: monogrammimerkinnän lisätiedot: Keisari Nikolai II:n monogrammi., kyrillica |
Valmistus |
Käyttö |
Clas Herman Molander, alkuperäinen omistaja Jetoni on rautatien valmistumisen kunniaksi valmistettu henkilökohtainen mitali, jonka kantaja on oikeutettu maksuttomiin junamatkoihin kyseisellä radalla. Jetoneja myönnettiin yleensä vain korkeimmille rautatievirkamiehille sekä joillekin radan rakentamiseen osallistuneille insinööreille. Jetonit olivat venäläinen ja sitä kautta Suomessakin esiintynyt ilmiö. |
Aiheet |
Luokitus |
maaliikenne (luokitus)
rautatiet (alaluokitus)
maaliikenne (luokitus)
maanteiden ja rautateiden rakentaminen (alaluokitus)
tallennusmenetelmät (luokitus)
muistamisen apuvälineet (alaluokitus)
|